top of page
תמונת הסופר/תmoranlaor

איך לשמור על רמות סוכר מאוזנות בשעות הבוקר

עודכן: 18 באפר׳ 2022


אתם קמים בבוקר עם רמות סוכר גבוהות ולא מבינים מדוע?

אתם בטוחים שעשיתם הכל נכון, אכלתם ארוחה מאוזנת בערב? הלכתם לישון עם סוכר מאוזן בלילה? ולא מבינים איך זה קורה? אז כן גם לי זה קורה לפעמים ואחרי שנים שאני קוראת וחוקרת אחר התופעה הזו אני רוצה לשתף אתכם בדרכים הטבעיות להתנהלות נכונה במקרים אלה.

בואו ננסה להבין מה קורה פה -

בספרות הרפואית תופעה זו נקראת "תופעת השחר" תופעה הנפוצה בקרב חולי סוכרת סוג 1, סוכרת סוג 2, טרום סוכרת וסוכרת LADA. 'תופעת השחר' מוגדרת כמנגנון של שינויים הורמונאלים בזמן השינה ויקיצת הבוקר בין השעות 3 ל-8 לפנות בוקר. במנגנון זה משתחררים בגופנו הורמוני לחץ והורמוני גדילה - קורטיזול, אפינפרין וגלוקגון – אצל חולי סוכרת הורמונים אלה מגבירים את התנגודת לאינסולין. ובמצב זה האינסולין הבסיסי מהמשאבה או זריקות ארוכות טווח אינם מספיקים כדי לאזן


את הסוכר, ורמת הסוכר בדם עולה.

גוף האדם משתמש בסוכר (גלוקוז) כמקור לאנרגיה וחלק מתפקידו של האינסולין המיוצר בלבלב הוא להוביל את הסוכר מזרם הדם אל תאי הגוף. במהלך שעות הלילה ובזמן השינה הגוף אינו זקוק לאותה כמות אנרגיה כמו זו הנדרשת בשעות הערות. במהלך היקיצה בבוקר, המוח מאותת לכבד להתחיל לשחרר כמות גדולה יותר של סוכר (ע"י אותם הורמוני לחץ וגדילה) לזרם הדם כדי לספק את צרכי האנרגיה של הגוף לתחילת יום חדש.

אצל אדם רגיל העלייה ברמות הסוכר מובילות במקביל גם לעלייה בהפרשת האינסולין מהלבלב וזה מתאזן. אך מכיוון שאצל חולי סוכרת יש שיבוש בהפרשות האינסולין יש צורך ללמוד איך לנהל את התופעה הזו בצורה המיטבית.

המחשבה הראשונה שעלולה לעבור בראש היא "טוב אני אחכה שהסוכר ירד ואני אאחר את ארוחת הבוקר שלי" אבל לא! מדובר בהמתנה שעשויה לקחת כמה שעות עד שמגיע האיזון ובמקרה הרע גם יגיע היפוגליקמיה ואז אנחנו נכנסים לסחרחרת של תנודות סוכר. בנוסף אנו מדלגים על ארוחת הבוקר שהיא הארוחה החשובה של היום. תנודות הסוכר ודילוג על ארוחות משפיעים על מערכת העצבים, על זרימת הדם, על מערכת העיכול שלנו ומכאן נובעים מצבי הרוח שלנו ביום שכזה.

הדבר הנכון לעשות בימים בהם הסוכר גבוה בשעות הבוקר זה לאכול ארוחת בוקר מסודרת עם מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך ו/או ארוחה דלת פחמימות שמכילה חלבון ושומן.


להלן כמה המלצות לארוחות בוקר קלילות שעשויות להיטיב עם מצב שכזה:

🔹 יוגורט עיזים איכותי, 2 מלפפונים ירוקים, בצל ירוק / סגול, גרעיני דלעת, אגוזי מלך.

🔹 סלט חסה עם ביצה קשה, גרעיני חמניה ואגוזי מלך (ביצים לא מומלץ כל יום תלוי במקרה, אבל זו אופציה לפעם בשבוע).

🔹 פודינג צ'יה עם פירות יער, קינמון והל.

🔹 פריטטה – הקפצת עלים ירוקים: תרד, בצל ירוק, מנגולד, חוביזה ועוד, פטריות מסוגים שונים, מלח, פלפל, אגוז מוסקט, כורכום, חילבה וביצה או שניים. (אפשר להוסיף כף שיבולת שועל לקריספיות).

🔹 טורטיות מכוסמת במילוי אבוקדו / פסטו ואנטיפסטי.

והמגוון הוא רב...

כדאי לדעת, צמחי מרפא עשויים לאזן ולווסת את התנהגות הורמוני הלחץ והגדילה שדיברנו עליהם, ולכן שילוב שלהם לאורך זמן בטיפול מפוקח הוא רלוונטי מתמיד במקרים אלו.

*סוכר גבוה והיפוגליקמיה מעלים סיכון לסיבוכים ולכן מלבד תזונה חשוב להתייעץ עם רופא הסוכרת על מינוני אינסולין, על מנת שתנודות ברמות הסוכר לא יחזרו על עצמן לאורך זמן.

39 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page