top of page
  • תמונת הסופר/תmoranlaor

האם כאשר מחממים ירקות ופירות מאבדים את הערכים התזונתיים

עודכן: 18 באפר׳ 2022

כאשר מדברים על ערכים תזונתיים, לא מדברים רק על וויטמינים ומינרלים, מעבר להם קיימות קבוצות של פיטוכימיקלים (עם מלא שמות מפוצצים שכנראה לא תזכרו כל כך מהר), חומצות אמינו, חומצות שומן אנזימים ועוד, לכולם יש תפקיד חשוב בגופנו, ותאמינו או לא – לא כולם נהרסים בחום ואף לפעמים הבישול מאפשר להם להיספג טוב יותר בגופנו.


קחו לדוגמא את העגבנייה – עגבניות טריות מכילות כמות יפה של ויטמין C, ויטמין A, אשלגן, ועוד. הפיטוכימיקלים המשמעותיים בעגבנייה הם קרוטנואידים בשם ליקופן, לוטאין ובטא קרוטן.

בעת בישול העגבנייה אנחנו עלולים אולי לאבד מהוויטמינים הרגישים לחום, אולם ע"פ מחקר שנערך ב- 2013 נבדקו השפעת החום והבישול על אותם קרוטנואידים מרכזיים. במחקר זה נמצא שהקרוטנואידים נשארו יציבים ואינם נהרסו בחום - בייחוד הליקופן. בנוסף נמצא ששומן מגביר את ספיגתו של הליקופן בגוף האדם.

הליקופן נחשב לנוגד דלקת ונוגד חמצון חזק, מחקרים מראים שצריכה גבוהה של ליקופן מקטינה את הסיכון למחלות לב, לסרטן הערמונית ולסרטן השד והרחם. הוא נמצא יעיל בשמירה על מערכת כלי הדם והלב, באיזון לחץ הדם בגוף, בהורדת רמות הכולסטרול בדם, והפחתה ומניעת נזקים לתאי הגוף.

עכשיו תגידו לי אם זה לא ערך תזונתי חשוב?

כמו הליקופן שבעגבניה ישנם עוד הרבה ערכים תזונתיים בירקות שונים שמגיבים לחום בצורה יציבה ולפעמים אף מיטיבה. אביא עוד בהמשך, מקווה שהיה לכם מעניין.

הכינו בשקט מרק עגבניות, פסטה ברוטב עגבניות, שקשוקה אל תשכחו להוסיף שמן זית, תוסיפו כמה עלים מעל ויהיה לכם גם ויטמין C וגם ליקופן.

בתאבון

6 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page